Menu

Barvy v interiéru - díl II: Kombinace barev

Kombinace barev podle barevného kruhu:

Ten, kdo příliš nemiluje experimenty a raději sází na jistotu, se může řídit jednou ze tří zásad, které mu poskytnou jemné a elegantní barevné kombinace:

  • Odstupňování jedné barvy od světlejších k tmavým odstínům(tón v tónu) - např. červená ve stupnici od načervenalé béžové přes lososovou a barvu mědi až k červenohnědé. Monotónnost můžeme odstranit listovou zelení nebo několika kontrastními skvrnami například v modré.
  • Používání barev stejné jasnosti - důležité je, aby se všechny použité barvy vyznačovaly stejnou decentností. Příkladem je kombinace jemných nebo lehce našedlých pastelů. Odstíny však mohou být i syté zemité nebo šedě zastřené. Dobře působí kombinace červené barvy mědi, tmavé jedlové zeleně, ostružinové a rezavohnědé.
  • Používání barev ze stejné oblasti - zde bude pro barevné odstíny určující jedna ze základních barev (žlutá, modrá, červená, zelená). Základní barvu pak kombinujeme s odstíny, v nichž tato barva zřetelně prosvítá.

Dále můžeme využít i jiné barevné kombinace a to konkrétně podle doplňkového principu, které působí velmi rafinovaně. Dvě barvy na barevném kruhu stojí proti sobě. Pokud protější barvy smícháme, vznikne nám pokaždé barva šedá. Jestliže je ale použijeme v čisté podobě vedle sebe, stupňují navzájem svou zářivost a jas a takové nejsou příliš vhodné pro zařízení bytu. Použijeme-li ale jejich tlumené tóny, dosáhneme kouzelných efektů.

Tyto doplňkové barvy nejen, že mají vlastnost zvláštního vyzařování, také ve vzájemném působení zvyšují svou účinnost (krásný starý kus nábytku vynikne v případě, kdy jej postavíme ke stěně natřené touto barvou). Jejich další přednost objevíme, chceme-li naaranžovat věci v již daných barvách (nevýrazné, běžné hnědé, béžové a šedé tóny podlahových krytin nebo dveří působí v kombinaci s doplňkovými barvami méně smutně). Chceme-li dosáhnout harmonického výsledku, musíme do doplňkového plánu zahrnout také barvy kamene, dřeva a kovů (viz. Kombinace materiálů).

Nejednoduší volba doplňkových barev je v případě, kdy se zařizujete zcela nově. Stačí se rozhodnout, chcete-li aby prostor působil tepleji či naopak chladněji, vybrat si barvy, které na vás působí lépe a podle tabulky barevných odstínů (viz. Barevné odstíny) můžete kombinovat zcela podle chuti a nálady.

V případě, chcete-li už do zařízeného bytu dodat doplňkovými efekty nový nádech, prohlédněte si celý byt v opravdu dobrém denním světle a zjistěte, v jakých barevných tónech je laděn. Vezměte také v úvahu barvu dřeva, kovů, dlaždic a kamene. Zjistíte-li, jaký celkový dojem či náladu ve vás prostor vyvolává, postupujte v kombinování barev dle tabulky barevných odstínů (viz. Barevné odstíny).

Stejně jako u předchozích dvou případů postupujte, zjistíte-li která barva místnosti dominuje (podlahová krytina, potahy sedací soupravy). Může to být např. nažloutlý teplý, namodralý chladný, teplý načervenalý či modrý základní barevný tón. Ve všech případech použijte "barevný kruh" a postupujte podle doplňkového principu.

Vztah mezi doplňkovými barvami musí být v pořádku. V případě, kdy postavíme malou žlutou pohovku na tmavofialový koberec, pohovka upoutá naši pozornost. V případě, že postavíme malou fialovou pohovku na jasně žlutý koberec, pak ji koberec zcela přehluší. Doplňkové barvy musí tedy zaujímat určitý vymezený prostor ve vztahu k celku, abychom docílili ideálního barevného působení:

  • Žlutá k fialové v poměru 1:3
    Jedna čtvrtina žluté ke třem čtvrtinám fialové dávají tu správnou proporci.
  • Modrá k oranžové 2:1
    Modré musí být dvojnásobné množství, aby dokázala ubrzdit poněkud dynamicky působící oranžovou.
  • Purpurová k zelené 1:1
    Obě barvy mají stejnou schopnost zářit, a proto se mohou v prostoru vyskytovat ve zmíněném poměru.

V praxi však platí tato pravidla jedině tehdy, chceme-li kombinovat jen čistě doplňkové barvy z barevného kruhu. U kombinací tlumených barev jsou přesné poměry mezi jednotlivými barvami méně rozhodující, protože se přehlušují méně snadno. Čím intenzivnější je barevný odstín (především žlutá a červená), tím menší by měla být plocha, na které ji použijeme.

Sdílejte tento článek